Železnica Margecany-Červená skala je pre cestujúcich v cestovnom poriadku fádne označená ako trasa 173. Zaslúžila by si však omnoho kvetnateší prívlastok. My, v Beautifulslovakia sa ani na chvíľu nestránime pomenovať ju tým čím je - a síce najkrajšou železničnou traťou na celom Slovensku.
Vedie totižto skrz nádhernú prírodu Slovenského raja, ktorou sa prehrýza tunelmi, viaduktami a technickými skvostmi od výmyslu sveta. Cestu maličkým motorovým vláčikom určite nebudete ľutovať.
Trať Červená Skala - Margecany mala spojiť z východnej časti Košicko- bohumínsku železnicu a zo západnej časti nadväzovala na existujúcu trať Brezno - Červená Skala. Aj keď bolo o stavbe trate rozhodnuté už v roku 1920, hospodárska situácia neumožňovala dokončiť nič okrem trasovania.
Trasa v najťažšom úseku Telgárt - Ľadová jaskyňa bola niekoľkokrát pozmenená a až v roku 1930 sa začalo s výstavbou. Z východnej časti boli využité existujúce trate - trať Margecany - Gelnica a trať Gelnica – Smolník, z ktorej bola využitá časť do Mníšku n. Hnilcom a bola z väčšej časti nanovo trasovaná.
V dobách najväčšej intenzity výstavby tu pracovalo až 10 000 ľudí. Objem výkopových prác dosiahol až 3 milióny m³ a na umelé stavby sa spotrebovalo 100 tis. m³ skál. Je to hotové veľdielo slovenských železníc, pri ktorého stavbe položilo 6 ľudí život. Ak milujete jazdu vlakom a radi objavujete krajinu za jeho oknom, využite historickú časť našich železníc a prevezte sa krásami východného Slovenska.
Medzi najväčšie zaujímavosti trate patrí skvost, kamenný most, zvaný tiež viadukt Chmaroška, ktorý leží priamo pod Kráľovou hoľou neďaleko obce Telgárt. Mnohí ho obdivujú pre jeho technické prevedenie a osobitú krásu.
Pomôžte Vašimi tipmi a skúsenosťami druhým a pridajte komentár. Hodnotiť pamiatky a pridávať komentáre môžu len prihlásení uživatelia.